Test komputerów – porównanie czasów obliczeń w zależności od procesora i karty graficznej
Print
< POWRÓT

Test komputerów – porównanie czasów obliczeń w zależności od rodzaju procesora i karty graficznej

Zapraszamy do zapoznania się z wynikami testu porównawczego czasu obliczeń renderingu (algorytm path tracing) wykonanych na różnych komputerach.  

Badanie zostało przeprowadzone w dwunastu konfiguracjach komputerów, różniących się miedzy sobą rodzajem użytego procesora oraz karty graficznej. Pozostałe elementy komputera tj, płyta główna, pamięć oraz dysk twardy były te same.

Jak przeprowadziliśmy badanie? 

Test został przeprowadzony na ogólnodostępnym w programie projekcie demo, zatem każdy zainteresowany może taki test wykonać u siebie i porównać z wynikami prezentowanymi poniżej. 

Metodyka testu jest następująca, wykonujemy cztery obliczenia: 
dwa w rozdzielczości Full HD (1920×1080) i dwa w rozdzielczości 6K. 

 

render testowy

Rys.1 Scena testowa – projekt demo_Marek_Myszkowski

Podoba Ci się projekt użyty w teście?
Więcej inspiracji na stronie autora http://www.mysprojekt.pl

 

W każdym wariancie liczymy raz z redukcją szumu i raz bez redukcji szumu, zgodnie z opisanymi w tabelce parametrami. Za każdym razem po zakończeniu /przed rozpoczęciem kolejnego obliczenia zamykamy moduł wizualizacji w celu wyczyszczenia buforów “pamiętających” wcześniejsze obliczenie GI. 

Algorytm postępowania i uwagi: 

  • ustawiamy parametry renderingu (patrz tabelka)
  • uruchamiamy obliczenia przekładowej sceny, czekamy na zakończenie, odczytujemy czas.
  • w każdym przypadku parametr obliczeń GI jest ustawiony na wartość równą 50 co wymaga odpowiednio długiego zaangażowania procesora do obliczeń rozkładu światła w projekcie, przy tym ustawieniu ten proces średnio trwa ok. 2-2,5 min w zależności od wybranej rozdzielczości
  • obliczenia z redukcją szumu również wykorzystują procesor do obliczeń

Rozdzielczość: 1920×1080 FHD
redukcja szumu: 200, precyzja GI: 50, próbek/pixel: 200, filtr wygładzania: 1

tabela-czas-obliczen-fhd-redukcja-szumu
RTX 3080TiRTX 3070TiRTX 3070RTX 3060
Intel i5-10600KF2 min 27 sek2 min 28 sek2 min 28 sek2 min 33 sek
Intel i7-10700K2 min 21 sek2 min 24 sek2 min 25 sek2 min 29 sek
Intel i9-11900K2 min 20 sek2 min 23 sek2 min 22 sek2 min 26 sek

Rozdzielczość: 5760×3240 (6K)
redukcja szumu: 200, precyzja GI: 50, próbek/pixel: 200, filtr wygładzania: 1

wykres-procentowe-skrocenie-czasu-6k-redukcja-szumu
RTX 3080TiRTX 3070TiRTX 3070RTX 3060
Intel i5-10600KF4 min 25 sek4 min 50 sek4 min 58 sek5 min 47 sek
Intel i7-10700K4 min 16 sek4 min 35 sek4 min 56 sek5 min 40 sek
Intel i9-11900K4 min 15 sek4 min 45 sek4 min 52 sek5 min 25 sek

Rozdzielczość: 1920×1080 FHD
redukcja szumu: wyłączona, precyzja GI: 50, próbek/pixel: 1000, filtr wygładzania: 2

RTX 3080TiRTX 3070TiRTX 3070RTX 3060
Intel i5-10600KF3 min 16 sek3 min 37sek3 min 30 sek3 min 56 sek
Intel i7-10700K3 min 11 sek3 min 22 sek3 min 30 sek3 min 53 sek
Intel i9-11900K3 min 11 sek3 min 27 sek3 min 23 sek3 min 44 sek
wykres-skrócenie-czasu-fhd

Rozdzielczość: 5760×3240 (6K)
redukcja szumu: wyłączona, precyzja GI: 50, próbek/pixel: 1000, filtr wygładzania: 2

wykres-czas obliczen 6k
RTX 3080TiRTX 3070TiRTX 3070RTX 3060
Intel i5-10600KF11 min 48 sek13 min 35 sek14 min 10 sek18 min 2 sek
Intel i7-10700K11 min 22 sek13 min 7 sek14 min 9 sek17 min 59 sek
Intel i9-11900K11 min 43 sek13 min 37 sek13 min 57 sek16 min 54 sek

Wyniki testu wykazują, iż największe skrócenie czasu obliczeń zaobserwujemy podczas obliczeń wizualizacji w wysokich rozdzielczościach oraz podczas obliczeń z wysokimi ustawieniami parametru próbkowanie próbek/pixel

wykres sumaryczny skrócenie czasu

Uwaga, prezentowane powyżej wyniki są informacyjne, dotyczą konkretnych konfiguracji sprzętowych i obliczeń wykonanych na ogólnodostępnym w programie projekcie demo Marek Myszkowski za pomocą algorytmu path tracing. W żaden sposób nie determinują one mocy obliczeniowej komputerów oraz ich wydajności w innych aplikacjach.

Opracowanie: CR SOFT

Rekomendowane komputery do pracy z programami wyposażonymi w moduł Renderingu Profesjonalnego

Bądź na bieżąco,
zapisz się do newslettera