Laptop czy komputer stacjonarny -porównanie czasów obliczeń path tracing
Print
< POWRÓT

Laptop czy komputer stacjonarny - porównanie czasów obliczeń renderingu - metoda path tracing.

Zastanawiasz się jaki komputer zakupić, laptop czy stacjonarny? Jaki komputer wybrać do pracy z programami CAD? Jak rozsądnie wydać pieniądze? To wszystko oczywiście zależy od Twoich oczekiwań i potrzeb. Chcąc pomóc rozwiać wątpliwości krążące wokół tego tematu, przygotowaliśmy proste porównanie czasów obliczeń renderingu profesjonalnego path tracing wykonanych na komputerze stacjonarnym i laptopie. 

Z uwagi na różnice konstrukcyjne, testowane konfiguracje nie są identyczne, ale bazują na podzespołach o podobnych parametrach. Główną różnicę robi tutaj rodzaj karty graficznej zastosowanej w komputerze przenośnym. Po prostu mobilny model karty graficznej RTX 3060 ma niższą moc obliczeniową od karty użytej w komputerze stacjonarnym. Warto tutaj wspomnieć o dosyć ważnym aspekcie dotyczącym komputerów przenośnych, gdzie moc obliczeniową mobilnych kart graficznych określa parametr TGP, który powinien być podawany w opisie komputera. 

W testowanym laptopie współczynnik TGP wynosi 80W. Taką ciekawostką może być fakt, iż komputery mobilne z teoretycznie niższym modelem karty graficznej np. RTX 3060 ale z wyższym TGP np. 130W będą liczyły szybciej niż komputery z wyższym modelem np. RTX 3070, ale o niższym TGP np. 80W. Opisywana sytuacja nie dotyczy kart graficznych używanych w komputerach stacjonarnych.

Jak przeprowadziliśmy badanie? Test został przeprowadzony na ogólnodostępnym w programie projekcie demo, zatem każdy zainteresowany może taki test wykonać u siebie i porównać z wynikami prezentowanymi poniżej. Metodyka testu jest następująca, wykonujemy cztery obliczenia: dwa w rozdzielczości Full HD (1920×1080) i dwa obliczenia w rozdzielczości 6K. W każdym wariancie liczymy raz z redukcją szumu i raz bez redukcji szumu, zgodnie z opisanymi w tabelce parametrami.

Algorytm postępowania i uwagi: 

  • ustawiamy parametry renderu
  • uruchamiamy obliczenia przekładowej sceny, czekamy na zakończenie, odczytujemy czas.
  • w każdym przypadku parametr obliczeń GI jest ustawiony na wartość równą 50 co wymaga odpowiednio długiego zaangażowania procesora do obliczeń rozkładu światła w projekcie, przy tym ustawieniu ten proces średnio trwa ok. 2-2,5 min w zależności od wybranej rozdzielczości
  • obliczenia z redukcją szumu również wykorzystują procesor do obliczeń

 

Wnioski płynące z odczytów są następujące: 

  • w przypadku renderów sceny o rozdzielczości 1920×1080 i małym udziale karty graficznej w obliczeniach (wariant z redukcją szumu) czasy są niemalże takie same, a nawet z małą przewagą komputera przenośnego
  • wraz ze wzrostem rozdzielczości w górę oraz zapotrzebowanie obliczeń na karcie graficznej (parametr próbek/pixel) rośnie przewaga komputera stacjonarnego. Oczywiście pamiętajmy o tym, że w przypadku większych projektów (z większą ilością powierzchni), prezentowane czasy obliczeń w każdym przypadku będą rosły w górę.
  • procentowe różnice w czasie obliczeń to średnio ok. 7-8% na plus dla komputera stacjonarnego

Rozdzielczość: 1920×1080 FHD
redukcja szumu: 200, precyzja GI: 50, próbek/pixel: 200, filtr wygładzania: 1

2 min 29 sekund

rtx3060 czas obliczeń path tracing
Komputer stacjonarny i7-10700k RTX 3060

2 min 25 sekund

Komputer przenośny i7-11370H RTX 3060

Rozdzielczość: 5760×3240 (6K)
redukcja szumu: 200, precyzja GI: 50, próbek/pixel: 200, filtr wygładzania: 1

5 min 40 sekund

6k-i7-rtx3060
Komputer stacjonarny i7-10700k RTX 3060

6 min 24 sekundy

Komputer przenośny i7-11370H RTX 3060

Rozdzielczość: 1920×1080 FHD
redukcja szumu: wyłączona, precyzja GI: 50, próbek/pixel: 1000, filtr wygładzania: 2

3 min 53 sekundy

obliczenie path tracing czas renderu
Komputer stacjonarny i7-10700k RTX 3060

4 min 10 sekund

Komputer przenośny i7-11370H RTX 3060

Rozdzielczość: 5760×3240 (6K)
redukcja szumu: wyłączona, precyzja GI: 50, próbek/pixel: 1000, filtr wygładzania: 2

17 min 59 sekund

i7-10700k czas renderingu
Komputer stacjonarny i7-10700k RTX 3060

19 min 6 sekund

czas obliczeń 6k path tracing
Komputer przenośny i7-11370H RTX 3060

Uwaga, prezentowane powyżej wyniki są informacyjne, dotyczą konkretnych konfiguracji sprzętowych i obliczeń wykonanych na ogólnodostępnym w programie projekcie demo Marek Myszkowski za pomocą algorytmu path tracing. W żaden sposób nie determinują one mocy obliczeniowej komputerów oraz ich wydajności w innych aplikacjach. Podoba Ci się projekt użyty w teście ? Więcej inspiracji na stronie autora http://www.mysprojekt.pl

Rekomendowane komputery do pracy z programami wyposażonymi w moduł Renderingu Profesjonalnego

Bądź na bieżąco,
zapisz się do newslettera