Test komputerów – porównanie czasów obliczeń w zależności od procesora i karty graficznej
Print
< POWRÓT

Test komputerów – porównanie czasów obliczeń w zależności od rodzaju procesora i karty graficznej

Zapraszamy do zapoznania się z wynikami testu porównawczego czasu obliczeń renderingu (algorytm path tracing) wykonanych na różnych komputerach w odniesieniu do tego samego, przykładowego projektu.  

Badanie zostało przeprowadzone w dwunastu konfiguracjach komputerów (spełniających wymagania sprzętowe), różniących się miedzy sobą rodzajem użytego procesora oraz karty graficznej. Pozostałe elementy komputera tj, płyta główna, pamięć oraz dysk twardy były te same.

Jak przeprowadziliśmy badanie? 

Test został przeprowadzony na ogólnodostępnym w programie projekcie demo, zatem każdy zainteresowany może taki test wykonać u siebie i porównać z wynikami prezentowanymi poniżej. 

Prezentowane wyniki dotyczą konkretnego ujęcia sceny testowej (patrz zdjęcie obok)

render testowy

Rys.1 Scena testowa – projekt demo_Marek_Myszkowski

Podoba Ci się projekt użyty w teście?
Więcej inspiracji na stronie autora http://www.mysprojekt.pl

Metodyka testu jest następująca, wykonujemy cztery obliczenia: dwa w rozdzielczości Full HD (1920×1080) i dwa obliczenia w rozdzielczości 6K (5760×3240)W każdym wariancie liczymy raz z redukcją szumu i raz bez redukcji szumu, zgodnie z opisanymi w tabelce parametrami. Za każdym razem po zakończeniu /przed rozpoczęciem kolejnego obliczenia zamykamy moduł wizualizacji w celu wyczyszczenia buforów „pamiętających” wcześniejsze obliczenie GI.  Warto zauważyć, iż proces obliczeniowy renderingu składa się z dwóch części, pierwsza dotyczy obliczeń rozkładu światła (obliczenia GI). Algorytm GI liczony jest na procesorze, zatem w tym przypadku dużą rolę odgrywa moc obliczeniowa procesora. Po zakończeniu procesu GI rozpoczyna się druga część obliczeń polegająca na wygładzaniu obrazu (próbek/pixel). Tutaj szybkość obliczeń zależy od mocy obliczeniowej karty graficznej, im mocniejszy model tym krótszy czas obliczeń. O ile proces GI obliczany jest dla całego projektu i jego czas obliczeń w danym projekcie jest mniej więcej stały, to wygładzanie sceny (próbkowanie) liczone jest dla konkretnej sceny, zatem czas obliczeń może być różny dla różnych ujęć kamery. Co ważne po wykonaniu obliczeń GI dla danego projektu, wyniki są „pamiętane” i nie wymagają powtórzenia, co przekłada się na czas obliczeń kolejnych ujęć sceny. Można przyjąć, iż po obliczeniu pierwszej sceny każdy następny render kolejnych ujęć wizualizacji projektu będzie krótszy o czas obliczeń GI. Uwaga, poniższe wyniki testu dotyczą pierwszego obliczenia, tj. start od zera do zakończenia obliczeń.

Algorytm postępowania i uwagi: 

  • ustawiamy parametry renderingu (patrz tabelka)
    • uruchamiamy obliczenia przekładowej sceny, czekamy na zakończenie, odczytujemy czas.
  • w każdym przypadku parametr obliczeń GI jest ustawiony na wartość równą 50 co wymaga odpowiednio długiego zaangażowania procesora do obliczeń rozkładu światła w projekcie, przy tym ustawieniu ten proces średnio trwa ok. 2-2,5 min w zależności od wybranej rozdzielczości
  • obliczenia z redukcją szumu również wykorzystują procesor do obliczeń

Rozdzielczość: 1920×1080 FHD
redukcja szumu: 200, precyzja GI: 50, próbek/pixel: 200, filtr wygładzania: 1

RTX 3080Ti
RTX 3070Ti
RTX 3070
RTX 3060
Intel i5 10600KF
2 min 27 s
2 min 28 s
2 min 28 s
2 min 33 s
Intel i7 10700K
2 min 21 s
2 min 24 s
2 min 25 s
2 min 29 s
Intel i9 11900K
2 min 20 s
2 min 23 s
2 min 22 s
2 min 26 s
tabela-czas-obliczen-fhd-redukcja-szumu

Rozdzielczość: 5760×3240 (6K)
redukcja szumu: 200, precyzja GI: 50, próbek/pixel: 200, filtr wygładzania: 1

RTX 3080Ti
RTX 3070Ti
RTX 3070
RTX 3060
Intel i5 10600KF
4 min 25 s
4 min 50 s
4 min 58 s
5 min 47 s
Intel i7 10700K
4 min 16 s
4 min 35 s
4 min 56 s
5 min 40 s
Intel i9 11900K
4 min 15 s
4 min 45 s
4 min 52 s
5 min 25 s
wykres-procentowe-skrocenie-czasu-6k-redukcja-szumu

Rozdzielczość: 1920×1080 FHD
redukcja szumu: wyłączona, precyzja GI: 50, próbek/pixel: 1000, filtr wygładzania: 2

RTX 3080Ti
RTX 3070Ti
RTX 3070
RTX 3060
Intel i5 10600KF
3 min 16 s
3 min 37 s
3 min 30 s
3 min 56 s
Intel i7 10700K
3 min 11 s
3 min 22 s
3 min 30 s
3 min 53 s
Intel i9 11900K
3 min 11 s
3 min 27 s
3 min 23 s
3 min 44 s
wykres-skrócenie-czasu-fhd

Rozdzielczość: 5760×3240 (6K)
redukcja szumu: wyłączona, precyzja GI: 50, próbek/pixel: 1000, filtr wygładzania: 2

RTX 3080Ti
RTX 3070Ti
RTX 3070
RTX 3060
Intel i5 10600KF
11 min 48 s
13 min 35 s
14 min 10 s
18 min 2 s
Intel i7 10700K
11 min 22 s
13 min 7 s
14 min 9 s
17 min 59 s
Intel i9 11900K
11 min 43 s
13 min 37 s
13 min 57 s
16 min 54 s
wykres-czas obliczen 6k

Wyniki testu wykazują, iż największe skrócenie czasu obliczeń zaobserwujemy podczas obliczeń wizualizacji w wysokich rozdzielczościach oraz podczas obliczeń z wysokimi ustawieniami parametru próbkowanie próbek/pixel.

wykres sumaryczny skrócenie czasu

Uwaga, prezentowane powyżej wyniki są informacyjne, dotyczą konkretnych konfiguracji sprzętowych i obliczeń wykonanych na ogólnodostępnym w programie projekcie demo Marek Myszkowski za pomocą algorytmu path tracing. W żaden sposób nie determinują one mocy obliczeniowej komputerów oraz ich wydajności w innych aplikacjach.

Opracowanie: CR SOFT

Rekomendowane komputery do pracy z programami wyposażonymi w moduł Renderingu Profesjonalnego

Bądź na bieżąco,
zapisz się do newslettera