Skróty klawiszowe - najczęściej używane funkcje rysunkowe
W tabeli poniżej prezentujemy skróty klawiszowe najczęściej używanych funkcji rysunkowych środowiska programów CAD Decor, CAD Kuchnie i CAD Decor PRO. Komendy można wywoływać wpisując zarówno dużą jak i małą literę. Wybraną funkcję zatwierdzamy klawiszem [ENTER] lub [SPACJA].
Umiejętność stosowania poszczególnych komend rysunkowych przede wszystkim usprawnia pracę w środowisku CAD. Znając skróty i ich zastosowanie możemy szybciej zaprojektować np. bryłę projektowanego wnętrza. W połączeniu z dostępnymi w programie narzędziami możemy w sprawny sposób modelować elementy własne takie jak obizone sufity, listwy sztukateryjne, zabudowy kartonowo-gipsowe, schody czy nietypowe skosy.
W celu lepszego zrozumienia działania poszczególnych funkcji, klikając na ich nazwy można przejść do materiału video w którym omawiamy ich działanie.
Komendy rysunkowe | Podkomendy wybranej funkcji | Podkomendy wybranej funkcji | Działanie funkcji (wersja 32-bit) |
---|---|---|---|
L [ENTER] | Rysowanie lini | ||
PL [ENTER] | Rysowanie polilini (ścieżki) | ||
wymiar [ENTER], np. 1200 [ENTER] | Rysuje polilinię o określonej długości | ||
@wymiar i kąt [ENTER] np. @1200<45 [ENTER] | Rysuje polilinię o określonej długości i kącie nachylenia | ||
U [ENTER] | Cofa ostatnią operację rysunkową | ||
C [ENTER] | Domyka ścieżkę do punktu początkowego | ||
A [ENTER] | Włącza tryb rysowania łuku w trakcie rysowania polilini | ||
S [ENTER] | Umożliwia wskazanie punktu zagięcia łuku | ||
L [ENTER] | Wraca do trybu rysowania polilinii | ||
REC [ENTER] | @długość.szerokość np. @1000,500 | Rysowanie prostokąta o określonych wymiarach | |
A [ENTER] | Rysowanie łuku | ||
C [ENTER] | Rysowanie okrągu | ||
R [ENTER] | Umożliwia określenie promienia okręgu | ||
D [ENTER] | Umożliwia określenie średnicy okręgu |
||
ELLIPSE [ENTER] | Rysowanie elipsy | ||
PELLIPSE [ENTER] | Umożliwia przełączenie trybu rysowania elipsy jako polilinię | ||
POLYGON [ENTER] | Rysowanie wielokąta | ||
U [ENTER] | Cofa ostatnią operację rysunkową | ||
POINT [ENTER] | Wstawia punkt w rysunku | ||
DIVIDE [ENTER] | Dzieli obiekt liniowy na określoną liczbę segmentów | ||
PE [ENTER] | Włącza tryb edycji polilini | ||
TRIM [ENTER] | Przycinanie obiektów liniowych | ||
OFFSET {ENTER] | Odsuwanie równoległe obiektów liniowych o zadaną wartość | ||
RO [ENTER] | Obracanie obiektem w płaszczyźnie 2D | ||
ROTATE 3D [ENTER] | Obracanie obiektem w płaszczyźnie 3D | ||
MI [ENTER] | Odbicie lustrzane wybranego obiektu | ||
Z [ENTER] | Powiększanie | ||
A [ENTER] | Pokazuje cały rysunek | ||
I [ENTER] | Przybliża widok | ||
O [ENTER] | Oddala widok | ||
UCS [ENTER] | Zmiana domyślnego układu współrzędnych | ||
V [ENTER] | Zmienia układ współrzędnych na układ w danym widoku | ||
W [ENTER] | Powrót do domyślnego układu współrzędnych | ||
CO [ENTER] | Kopiowanie obiektów | ||
M [ENTER] | Przesuwanie obiektów | ||
X [ENTER] | Rozbicie obiektu | ||
BLOCK [ENTER] | Tworzenie bloku | ||
W [ENTER] | Tworzenie i zapisanie bloku do pliku | ||
INSERT [ENTER] | Wstawianie bloku | ||
3DFACE [ENTER] | Tworzenie powierzchni w przestrzeni 3D | ||
ARRAY [ENTER] | Szyk 2d | ||
3DARRAY [ENTER] | Szyk 3d | ||
SPLFRAME [ENTER] | Pokazuje ukryte linie | ||
1 | Włącza ukryte linie | ||
0 | Wyłącza ukryte linie | ||
FLATTEN [ENTER] | Przenosi linie narysowane na różnych wysokościach na jeden poziom | ||
FLOOR [ENTER] | Generuje podłogę w obrębie ścian pomieszczenia | ||
CEIL [ENTER] | Generuje sufit w obrębie ścian pomieszczenia | ||
SAVETEX [ENTER] | Zapisuje tekstury do pliku projektu | ||
OPENTEX [ENTER] | Odczytuje tekstury zapisane w pliku projektu komendą savetex |
Zobacz działanie poszczególnych klawiszy funkcyjnych >>>