Rendering Profesjonalny - path tracing - ustawianie świateł w projekcie
Wykonanie fotorealistycznej wizualizacji projektu wymaga od użytkownika posiadania wiedzy z zakresu koniecznych ustawień oświetlenia oraz umiejętności postrzegania fizycznych cech / właściwości obiektów oraz ich odzwierciedlania w ustawieniach w programie. Sugerowane ustawienia świateł specyfikujemy poniżej. jest do doskonała baza wyjściowa do pracy z wizualizacją. Po ustawieniu świateł pozostaje kwestia ustawień właściwości materiałów i ich cechy. Pamiętajmy, w realnym otoczeniu niemal wszystkie materiały w pewnym stopniu odbijają światło, dlatego chcąc. aby wizualizacje wyglądały naturalnie, warto nadać efekt odbić i chropowatości praktycznie wszystkim obiektom znajdującym się w projekcie, oczywiście w różnym stopniu w zależności od specyfiki danego obiektu.
Sugerowane ustawienia źródeł światła w zależności od rodzaju wnętrza i oświetlenia
Scena dzienna – pomieszczenie z oknami bez dodatkowego tła za oknem
Powierzchnie szyb:
- kolor – biały
- połysk 0%
- przeźroczystość 0% ( 1% lub więcej w przypadku włączonego światła słonecznego )
- odbicia 0%
- chropowatość 0%
- emisja 20%
- podświetlenie 100%
Halogeny – co do zasady wyłączone, chyba że zależy nam na doświetleniu pewnych fragmentów projektu wówczas można rozważyć ich selektywne użycie
Świetlówki – j/w.
Światło punktowe – wyłączone
Światło słoneczne – używamy w zależności od potrzeb, najlepsze efekty uzyskujemy przepuszczając je przez obiekty dające ciekawe efekty światłocienia, np. żaluzje, model rośliny (drzewa) umieszczonej za oknem. W takim przypadku na powierzchni szyby należy ustawić przeźroczystość o wartości różnej od zera.
Scena dzienna – pomieszczenie z oknami z dodatkową płaszczyzną tła za oknem
Powierzchnie szyb:
- kolor – biały
- połysk 0%
- przeźroczystość 100%
- odbicia 10 – 15% (należy dobrać eksperymentalnie)
- chropowatość 0%
- emisja 20%
- podświetlenie 0%
Powierzchnie tła za oknem:
- kolor – tekstura widoku
- połysk 0%
- przeźroczystość min. 1% jeśli chcemy przepuścić przez nią światło słoneczne
- odbicia 0%
- chropowatość 0%
- emisja 0%
- podświetlenie 1%
Halogeny – co do zasady wyłączone, chyba że zależy nam na doświetleniu pewnych fragmentów projektu wówczas można rozważyć ich selektywne użycie
Świetlówki – j/w.
Światło punktowe – wyłączone
Światło słoneczne – używamy w zależności od potrzeb, najlepsze efekty uzyskujemy przepuszczając je przez obiekty dające ciekawe efekty światłocienia, np. żaluzje, model drzewa
Sugerowane ustawienia źródeł światła – scena nocna lub pomieszczenie bez okien
Powierzchnie szyb:
- kolor – czarny, grafitowy, ciemny granat
- połysk 0%
- przeźroczystość 0%
- odbicia 5 – 15% (należy dobrać eksperymentalnie)
- chropowatość 0%
- emisja 0%
- podświetlenie 0%
Halogeny – scenę musimy oświetlić zaplanowanymi w pomieszczeniu źródłami światła, selektywnie włączamy poszczególne halogeny oceniając ich wpływ na otoczenia.
Staramy się włączonych halogenów było jak najmniej, jasność sceny możemy doregulowywać za pomocą ekspozycji światła w tonacjach barwnych. W określonych sytuacjach można rozważyć dodatkowe doświetlenie sceny elementami emitującymi światło (emitery)
Świetlówki – j/w.
Światło punktowe – wyłączone
Światło słoneczne – wyłączone