Jak ustawiać światła w wizualizacji

Rendering Profesjonalny metoda path tracing - jak ustawiać światła

Nowa metoda obliczeniowa PATHTRACING w programach wyposażonych w moduł Renderingu Profesjonalnego oferuje wysoką jakość renderowanych wizualizacji. Chcąc ułatwić Państwu start w pracy z nowym modułem przygotowaliśmy krótki film omawiający podstawowe aspekty ustawień świateł oraz właściwości materiałów podczas wizualizacji sceny dziennej.

Sugerowane ustawienia świateł specyfikujemy poniżej a materiały i ich cechy ? Pamiętajmy, w realnym otoczeniu niemal wszystkie materiały w pewnym stopniu odbijają światło, dlatego chcąc. aby wizualizacje wyglądały naturalnie, warto nadać efekt odbić i chropowatości praktycznie wszystkim obiektom znajdującym się w projekcie, oczywiście w różnym stopniu w zależności od specyfiki danego obiektu. 

Słowniczek pojęć przewijających się w materiale wideo:

  • halogeny – źródła świateł punktowych (można je edytować w następującym zakresie: czy świecą (tak/nie), czy są widoczne (tak/nie), kolor świecenia, natężenie, zakres, kąt stożka, profil fotomoetryczny
  •  światło punktowe – jest dodatkowym elementem oświetlenia w projekcie, służącym do doświetlania sceny zanim zostaną wstawione i odpowiednie dostosowane fizycznie istniejące źródła światła, na przykład podczas nanoszenia tekstur. Jego źródło nie jest widoczne w środowisku ani w wizualizacji,z wyjątkiem sytuacji, gdy jest edytowane i przesuwane. Światło punktowe należy wyłączyć w momencie tworzenia ostatecznego wyglądu wnętrza, gdyż może ono zniekształcać rozkład oświetlenia w nim (np. wnętrze będzie wydawało się jaśniejsze, niż w rzeczywistości, lub kierunek padania światła będzie inny, niż by na to wskazywały wstawione lampy)
  • emiter – obiekt, któremu zdefiniowano właściwość emisji dzięki czemu emituje światło do otoczenia (np. szyby okienne) oddziaływując na sąsiadujące z nim obiekty
  • podświetlenie – obiekty, którym nadano właściwość imitacji poświaty, która jednak nie wpływa na oświetlenie sceny

Sugerowane ustawienia źródeł światła w zależności od rodzaju wnętrza i oświetlenia

Scena dzienna – pomieszczenie z oknami bez dodatkowego tła za oknem 

Powierzchnie szyb:

  • kolor – biały
  • połysk 0%
  • przeźroczystość 0%
  • odbicia 0%
  • chropowatość 0%
  • emisja 20%
  • podświetlenie 100%

Halogeny – co do zasady wyłączone, chyba że zależy nam na doświetleniu pewnych fragmentów projektu wówczas można rozważyć ich selektywne użycie

Świetlówki – j/w. 
Światło punktowe – wyłączone
Światło słoneczne – używamy w zależności od potrzeb, najlepsze efekty uzyskujemy przepuszczając je przez obiekty dające ciekawe efekty światłocienia, np. żaluzje

Scena dzienna – pomieszczenie z oknami z dodatkową płaszczyzną tła za oknem

Powierzchnie szyb:

  • kolor – biały
  • połysk 0%
  • przeźroczystość 98 – 99%
  • odbicia 5 – 15% (należy dobrać eksperymentalnie)
  • chropowatość 0%
  • emisja 20%
  • podświetlenie 0%

Powierzchnie tła za oknem:

  • kolor – tekstura widoku
  • połysk 0%
  • przeźroczystość min. 1% jeśli chcemy przepuścić przez nią światło słoneczne
  • odbicia 0%
  • chropowatość 0%
  • emisja 0%
  • podświetlenie 20 – 100% (należy dobrać eksperymentalnie)

Halogeny – co do zasady wyłączone, chyba że zależy nam na doświetleniu pewnych fragmentów projektu wówczas można rozważyć ich selektywne użycie

Świetlówki – j/w. 
Światło punktowe – wyłączone
Światło słoneczne – używamy w zależności od potrzeb, najlepsze efekty uzyskujemy przepuszczając je przez obiekty dające ciekawe efekty światłocienia, np. żaluzje

Sugerowane ustawienia źródeł światła – scena nocna lub pomieszczenie bez okien

Powierzchnie szyb:

  • kolor – czarny
  • połysk 0%
  • przeźroczystość 0%
  • odbicia 5 – 15% (należy dobrać eksperymentalnie)
  • chropowatość 0%
  • emisja 0%
  • podświetlenie 0%

Halogeny – scenę musimy oświetlić zaplanowanymi w pomieszczeniu źródłami światła, selektywnie włączamy poszczególne halogeny oceniając ich wpływ na otoczenia.
Staramy się włączonych halogenów było jak najmniej, jasność sceny możemy doregulowywać za pomocą ekspozycji światła w tonacjach barwnych.

Świetlówki – j/w. 
Światło punktowe – wyłączone
Światło słoneczne – wyłączone

Newsletter

Zapisz się, jeśli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowościach.

Zapoznaj się z naszą polityką prywatności

Bądź na bieżąco,
zapisz się do newslettera