Path tracing – ustawienia świateł

Jesteś tutaj
< POWRÓT

Rendering Profesjonalny - path tracing - ustawianie świateł w projekcie

Wykonanie fotorealistycznej wizualizacji projektu wymaga od użytkownika posiadania wiedzy z zakresu koniecznych ustawień oświetlenia oraz umiejętności postrzegania fizycznych cech / właściwości obiektów oraz ich odzwierciedlania w ustawieniach w programie. Sugerowane ustawienia świateł specyfikujemy poniżej. jest do doskonała baza wyjściowa do pracy z wizualizacją. Po ustawieniu świateł pozostaje kwestia ustawień właściwości materiałów i ich cechy. Pamiętajmy, w realnym otoczeniu niemal wszystkie materiały w pewnym stopniu odbijają światło, dlatego chcąc. aby wizualizacje wyglądały naturalnie, warto nadać efekt odbić i chropowatości praktycznie wszystkim obiektom znajdującym się w projekcie, oczywiście w różnym stopniu w zależności od specyfiki danego obiektu. 

 

Sugerowane ustawienia źródeł światła w zależności od rodzaju wnętrza i oświetlenia

Scena dzienna – pomieszczenie z oknami bez dodatkowego tła za oknem

Powierzchnie szyb:

  • kolor – biały
  • połysk 0%
  • przeźroczystość 0% ( 1% lub więcej w przypadku włączonego światła słonecznego )
  • odbicia 0%
  • chropowatość 0%
  • emisja 20%
  • podświetlenie 100%

Halogeny – co do zasady wyłączone, chyba że zależy nam na doświetleniu pewnych fragmentów projektu wówczas można rozważyć ich selektywne użycie

Świetlówki – j/w.
Światło punktowe – wyłączone
Światło słoneczne – używamy w zależności od potrzeb, najlepsze efekty uzyskujemy przepuszczając je przez obiekty dające ciekawe efekty światłocienia, np. żaluzje, model rośliny (drzewa) umieszczonej za oknem. W takim przypadku na powierzchni szyby należy ustawić przeźroczystość o wartości różnej od zera.

Scena dzienna – pomieszczenie z oknami z dodatkową płaszczyzną tła za oknem

Powierzchnie szyb:

  • kolor – biały
  • połysk 0%
  • przeźroczystość 98 – 100%
  • odbicia 5 – 15% (należy dobrać eksperymentalnie)
  • chropowatość 0%
  • emisja 20%
  • podświetlenie 0%

Powierzchnie tła za oknem:

  • kolor – tekstura widoku
  • połysk 0%
  • przeźroczystość min. 1% jeśli chcemy przepuścić przez nią światło słoneczne
  • odbicia 0%
  • chropowatość 0%
  • emisja 0%
  • podświetlenie 0 – 100% (należy dobrać eksperymentalnie, najczęściej kilka, kilkanaście procent)

Halogeny – co do zasady wyłączone, chyba że zależy nam na doświetleniu pewnych fragmentów projektu wówczas można rozważyć ich selektywne użycie

Świetlówki – j/w.
Światło punktowe – wyłączone
Światło słoneczne – używamy w zależności od potrzeb, najlepsze efekty uzyskujemy przepuszczając je przez obiekty dające ciekawe efekty światłocienia, np. żaluzje, model drzewa

Sugerowane ustawienia źródeł światła – scena nocna lub pomieszczenie bez okien

Powierzchnie szyb:

  • kolor – czarny, grafitowy, ciemny granat
  • połysk 0%
  • przeźroczystość 0%
  • odbicia 5 – 15% (należy dobrać eksperymentalnie)
  • chropowatość 0%
  • emisja 0%
  • podświetlenie 0%

Halogeny – scenę musimy oświetlić zaplanowanymi w pomieszczeniu źródłami światła, selektywnie włączamy poszczególne halogeny oceniając ich wpływ na otoczenia.
Staramy się włączonych halogenów było jak najmniej, jasność sceny możemy doregulowywać za pomocą ekspozycji światła w tonacjach barwnych. W określonych sytuacjach można rozważyć dodatkowe doświetlenie sceny elementami emitującymi światło (emitery)

Świetlówki – j/w.
Światło punktowe – wyłączone
Światło słoneczne – wyłączone